Szilvabefőtt – Egyszerű, gyors és egészséges!

Szilvabefőtt – Egyszerű, gyors és egészséges!

Tudtad, hogy a szilvabefőttet nem muszáj agyoncukrozni és szalicillel eltenni, hogy elálljon? Persze a cukorszirup és a szalicil tartósít… Kár, hogy mindkettő nagyon-nagyon egészségtelen…

Ha még nem tudod, hogy miért egészségtelen a fehér cukor vagy a szalicil, olvass tovább itt:

Tartósítószer kisokos

Tényleg egészségtelen a fehér cukor?

A szilvabefőttet és más befőttet is a következő módszerrel szoktam készíteni.

A kompótos befőzési módszer előnye (száraz dunszt), hogy a gyümölcs állagát kevésbe tapasztalt konyhatündérkék is jobban el tudják találni, mint a vizes dunsztolásnál (befőtteket vízfürdőben gőzöljük-főzzük).

Igenis lehet befőttet cukor és szalicil nélkül is készíteni úgy, hogy a befőtt hosszú ideig elálljon. A kamrám polcán van olyan 3 éves meggybefőtt, amit csak steviával és a két celofánlapos módszerrel tettem el, és még mindig bírja 🙂

Én nem vagyok nagy befőttfogyasztó, mert a gyümölcsöket inkább frissen, azaz nyersen szeretem. Ez az évek alatt egyre erősödött, így a befőtt készítés egyre inkább háttérbe szorul nálunk. De mivel valóban működik a következő cukor nélküli befőzési módszer, szerettem volna Veled megosztani, hogy ez a tudás ne menjen veszendőbe.

Így ha szereted a befőttet, akkor legalább sokkal egészségesebben készítheted el 🙂

A befőtt sajnos nem vagy csak nagyon kevés vitamint tartalmaz, így a befőtt semmi esetre sem helyettesíti a friss gyümölcsök fogyasztását. Alkalmanként, desszert gyanánt fogyasztva azonban valóban örömet okozhat egy-egy finom szilvabefőtt, meggybefőtt, barackbefőtt, főleg a hideg és sötét téli hónapokban…

Szilvabefőtt hozzávalók

  • kb. 0,5 kg szilva / 1 db üveg
  • stevia (nádcukor, méz, nyírfacukor, xilit, stb.)
  • víz

Egyéb hozzávalók

  • 720 ml-es üvegek
  • celofán
  • nátrium-benzoát (nem keverjük a befőttbe)

Szilvabefőtt készítése

  1. Az üvegek alaposan elmossuk, elöblítjük.
  2. A üvegeket a mikróban a legegyszerűbb csírátlanítani (fertőtleníteni): még vizesen behelyezzük őket a mikróba, majd száradásig mikrózzuk őket.
  3. A fedőket elmossuk, kifőzzük, majd lefelé fordítva tiszta konyharuhán hagyjuk őket megszáradni.
  4. A celofánt négyzet alakúra vágjuk, minden üveghez 2 darab szükséges.
  5. A szilvát alaposan átmossuk, ketté vágjuk és kimagozzuk. A szilva ne legyen túl érett, túl puha, legyen inkább kicsit keményebb (de ne éretlen!). A túl érett vagy hibás külsejű szilva miatt a szilvabefőtt megromolhat!
  6. Egy üveget lazábban teleteszünk szilvával és felöntjük vízzel. A vizet mérőkancsóba átöntjük és megnézzük, hogy mennyi víz fért bele egy üvegbe. Ha ezzel megvagyunk, akkor a kapott vízmennyiséget felszorozzuk annyival, ahány üveg szilvabefőttet szeretnénk eltenni (ezt az üveget még egyszer csírátlanítani kell!)
  7. A szilvát felöntjük a kiszámolt vízmennyiséggel és elkezdjük úgy főzni, mintha kompótot főznénk. Ízlés szerint édesítjük a szilvát.
  8. A szilvát felforraljuk és szinte azonnal el is zárjuk alatta a gáztűzhelyet, nehogy szétfőjjön.
  9. Tiszta merőkanállal egyenként megtöltjük a csírátlanított üvegeket. Először a szilvát szedjük az üvegbe, majd rászedjük a szilva levét (nem kell színig tölteni). Fontos, hogy a szilva forrón kerüljön az üvegekbe!
  10. A celofán egyik oldalát belemártjuk egy tányérkába öntött vízbe és a vizes felével az üvegre helyezzük és kifeszítjük rajta. Szórunk rá késhegynyi nátrium-benzoátot, majd egy újabb vizes celofánt teszünk rá, úgy hogy a vizes fele van felül (a tartósítószer a száraz rétegek között van. A módszer Bokor Katalin Befőzés cukor nélkül című könyvecskéjéből származik.).
  11. Végül szorosan rátekerjük a tetőt az üvegre.
  12. Ha elkészültünk a szilvabefőttet száraz dunsztba tesszük, azaz ruhákba, paplanba burkoljuk kihűlésig (legalább 2-3 napra).

Jó befőzést és egészséget kívánok!

Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Vegán receptek

Szuper finom vegán receptek, életmód cikkek, főzőtanfolyamok

Szeretnél egészségesebben táplálkozni, több zöldséget fogyasztani?

Iratkozz fel most!

Diétás és egészséges receptek

Szeretnél egészségesebben sütni és főzni?

Szeretnél többet tudni a diétás és egészséges alapanyagokról?

Iratkozz fel most!