Mi az a tofu?

Mi az a tofu?

A tofu egy igen egyszerűen és gyorsan elkészíthető alapanyag. Több ízesítésben is kapható: a két leggyakoribb a natúr és a füstölt tofu, de kapható pl. pritaminpaprikás vagy medvehagymás tofu is.

Miből van a tofu?

A tofut szójából, egész pontosan szójababból készítik.

Hogyan készítik a tofut?

A tofu alapanyaga a szója. Először a szójababból szójatejet készítenek, majd a szójatejből a szójafehérje kicsapódásával szójatúrót (pl. citromsav segítségével, de friss citromlével is működik). A tofut ezután úgy állítják elő, hogy a szójatúróból kipréselik a vizet.

A tofu víztartalma alapján 3-féle tofut különböztethetünk meg: lágy tofu (selyemtofu), kemény tofu és szárított tofu. Ezek közül leggyakrabban a kemény tofut szoktam használni. Az üzletekben egyébként ez a tofufajta a legelterjedtebb, de néhány helyen a krémes állagú selyemtofu (selymes tofu) is kapható.

Mi a tofu magyar neve?

A tofut magyarul szójatúrónak és szójasajtnak is nevezik.

Egészséges-e a tofu?

  • A tofu kifejezetten egészséges. Természetesen – mint minden más élelmiszert is – csak módjával fogyasztva 🙂
  • A szója az egyetlen olyan növényi fehérjeforrás, amely minden esszenciális aminosavat tartalmaz. Ezért teljes értékű fehérjeforrásnak is nevezik (azaz egyenértékű a húsban található állati fehérjével).
  • Alacsony a zsírtartalma, magas a fehérjetartalma, kiváló húspótló. Nemcsak vegetáriánusoknak és vegánoknak ajánlott a fogyasztása. Ha tofu finoman van elkészítve, akkor a legnagyobb húsimádó is élvezettel nyammogja el 🙂
  • A szójában található fitoösztrogének pozitívan hatnak az érrendszerre, csökkentik az érelmeszesedést és a csontritkulást. A változókorban enyhítik a menopauza kellemetlen tüneteit, mint például a hőhullámokat.

Mi van a tofuban?

  • A tofu gazdag B-vitaminokban.
  • A tofu ásványi anyagokban gazdag (vas, kalcium, nátrium, kálium)
  • A tofu fehérjetartama magas, míg a zsírtartalma alacsony.
  • Mind a 9 esszenciális aminosavat tartalmazza (komplett fehérje, azaz teljes értékű fehérjeforrás).

Tofu összetétele

  • Tofu kalóriatartalom: 87 kcal / 100 gramm tofu
  • Szénhidrát: 0,5 gramm
  • Fehérje: 10,00 gramm
  • Zsír: 5,00 gramm

Forrás: Toffini tofu

Mi nincs a tofuban?

  • A tofu 100% növényi eredetű, így semmilyen állati eredetű összetevőt nem tartalmaz.
  • Nem tartalmaz koleszterint.
  • A tofu nem tartalmaz tejszármazékot, azaz nincs benne sem laktóz, sem pedig tejfehérje.
  • A tofu glutént sem tartalmaz.
  • A híresztelések ellenére a tofu ösztrogént sem tartalmaz. A szója növényi eredetű fitoösztrogént tartalmaz, amely ösztrogén szerű, de nem ugyanaz , mint az ösztrogén nemi hormon. Többek között a lenmag is tartalmaz fitoösztrogént.

A tofu íze

A tofu alapvetően semleges ízű. Ez alól a füstölt tofu kivételt képez, mert – mint ahogy a neve is mutatja – füstölt íze van.

A tofu elkészítése

A tofut semleges ízének köszönhetően sokféleképpen elkészítheted. A tofu nyersen vagy valamilyen konyhai technológiával elkészítve is fogyaszthatod. Nagyon finom a pácolt tofu vagy a sült tofu. Nyersen – a darált húshoz hasonlóan – rakottakhoz (rakott karfiol hús nélkül), fasírtokhoz (tofufasírt) is kiváló. De akár szendvicskrémet is készíthetsz belőle morzsolással-aprítással.

Tofu – Tippek

1. Natúr tofu, füstölt tofu, pritaminpaprikás tofu… – Melyik az igazi?

Nálunk a füstölt tofu a nagy kedvenc, elsősorban sütve 🙂 A sült füstölt tofu isteni finom a tofuval készülő brassóihoz. Persze van olyan étel, amihez inkább a natúr tofu passzol jobban. Pritaminpaprikás vagy hasonló ízesítésű tofut nem szoktam venni, mert szerintem a zöldséget sokkal jobb frissen a tofuhoz vagy a tofus ételhez adni.

2. Tofu vásárlása

  • Lejárt szavatosságú tofut soha ne vegyél!
  • A tofut hűteni kell, így a megvásárolt tofut pl. nagy nyári melegben nem szabad több óráig a táskában túráztatni 🙂
  • Ellenőrizd a tofut: Nézd meg a tofut (a nejlon csomagoláson keresztül), hogy szemcsésnek tűnik-e az alja. Ha szemcsés, akkor korábban lefagyasztották. Ez a tofu már nem lesz az igazi, mert morzsálódni fog. Én legalábbis nem kedvelem így a tofut (bár ez lehet, hogy szubjektív). Ebből következik, hogy fagyasztott tofut sem érdemes vásárolnod!

Mi az a tofu?” bejegyzéshez 2 hozzászólás

Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Vegán receptek

Szuper finom vegán receptek, életmód cikkek, főzőtanfolyamok

Szeretnél egészségesebben táplálkozni, több zöldséget fogyasztani?

Iratkozz fel most!

Diétás és egészséges receptek

Szeretnél egészségesebben sütni és főzni?

Szeretnél többet tudni a diétás és egészséges alapanyagokról?

Iratkozz fel most!