Mi az a tofu?

Mi az a tofu?

A tofu egy igen egyszerűen és gyorsan elkészíthető alapanyag. Több ízesítésben is kapható: a két leggyakoribb a natúr és a füstölt tofu, de kapható pl. pritaminpaprikás vagy medvehagymás tofu is.

Miből van a tofu?

A tofut szójából, egész pontosan szójababból készítik.

Hogyan készítik a tofut?

A tofu alapanyaga a szója. Először a szójababból szójatejet készítenek, majd a szójatejből a szójafehérje kicsapódásával szójatúrót (pl. citromsav segítségével, de friss citromlével is működik). A tofut ezután úgy állítják elő, hogy a szójatúróból kipréselik a vizet.

A tofu víztartalma alapján 3-féle tofut különböztethetünk meg: lágy tofu (selyemtofu), kemény tofu és szárított tofu. Ezek közül leggyakrabban a kemény tofut szoktam használni. Az üzletekben egyébként ez a tofufajta a legelterjedtebb, de néhány helyen a krémes állagú selyemtofu (selymes tofu) is kapható.

Mi a tofu magyar neve?

A tofut magyarul szójatúrónak és szójasajtnak is nevezik.

Egészséges-e a tofu?

  • A tofu kifejezetten egészséges. Természetesen – mint minden más élelmiszert is – csak módjával fogyasztva 🙂
  • A szója az egyetlen olyan növényi fehérjeforrás, amely minden esszenciális aminosavat tartalmaz. Ezért teljes értékű fehérjeforrásnak is nevezik (azaz egyenértékű a húsban található állati fehérjével).
  • Alacsony a zsírtartalma, magas a fehérjetartalma, kiváló húspótló. Nemcsak vegetáriánusoknak és vegánoknak ajánlott a fogyasztása. Ha tofu finoman van elkészítve, akkor a legnagyobb húsimádó is élvezettel nyammogja el 🙂
  • A szójában található fitoösztrogének pozitívan hatnak az érrendszerre, csökkentik az érelmeszesedést és a csontritkulást. A változókorban enyhítik a menopauza kellemetlen tüneteit, mint például a hőhullámokat.

Mi van a tofuban?

  • A tofu gazdag B-vitaminokban.
  • A tofu ásványi anyagokban gazdag (vas, kalcium, nátrium, kálium)
  • A tofu fehérjetartama magas, míg a zsírtartalma alacsony.
  • Mind a 9 esszenciális aminosavat tartalmazza (komplett fehérje, azaz teljes értékű fehérjeforrás).

Tofu összetétele

  • Tofu kalóriatartalom: 87 kcal / 100 gramm tofu
  • Szénhidrát: 0,5 gramm
  • Fehérje: 10,00 gramm
  • Zsír: 5,00 gramm

Forrás: Toffini tofu

Mi nincs a tofuban?

  • A tofu 100% növényi eredetű, így semmilyen állati eredetű összetevőt nem tartalmaz.
  • Nem tartalmaz koleszterint.
  • A tofu nem tartalmaz tejszármazékot, azaz nincs benne sem laktóz, sem pedig tejfehérje.
  • A tofu glutént sem tartalmaz.
  • A híresztelések ellenére a tofu ösztrogént sem tartalmaz. A szója növényi eredetű fitoösztrogént tartalmaz, amely ösztrogén szerű, de nem ugyanaz , mint az ösztrogén nemi hormon. Többek között a lenmag is tartalmaz fitoösztrogént.

A tofu íze

A tofu alapvetően semleges ízű. Ez alól a füstölt tofu kivételt képez, mert – mint ahogy a neve is mutatja – füstölt íze van.

A tofu elkészítése

A tofut semleges ízének köszönhetően sokféleképpen elkészítheted. A tofu nyersen vagy valamilyen konyhai technológiával elkészítve is fogyaszthatod. Nagyon finom a pácolt tofu vagy a sült tofu. Nyersen – a darált húshoz hasonlóan – rakottakhoz (rakott karfiol hús nélkül), fasírtokhoz (tofufasírt) is kiváló. De akár szendvicskrémet is készíthetsz belőle morzsolással-aprítással.

Tofu – Tippek

1. Natúr tofu, füstölt tofu, pritaminpaprikás tofu… – Melyik az igazi?

Nálunk a füstölt tofu a nagy kedvenc, elsősorban sütve 🙂 A sült füstölt tofu isteni finom a tofuval készülő brassóihoz. Persze van olyan étel, amihez inkább a natúr tofu passzol jobban. Pritaminpaprikás vagy hasonló ízesítésű tofut nem szoktam venni, mert szerintem a zöldséget sokkal jobb frissen a tofuhoz vagy a tofus ételhez adni.

2. Tofu vásárlása

  • Lejárt szavatosságú tofut soha ne vegyél!
  • A tofut hűteni kell, így a megvásárolt tofut pl. nagy nyári melegben nem szabad több óráig a táskában túráztatni 🙂
  • Ellenőrizd a tofut: Nézd meg a tofut (a nejlon csomagoláson keresztül), hogy szemcsésnek tűnik-e az alja. Ha szemcsés, akkor korábban lefagyasztották. Ez a tofu már nem lesz az igazi, mert morzsálódni fog. Én legalábbis nem kedvelem így a tofut (bár ez lehet, hogy szubjektív). Ebből következik, hogy fagyasztott tofut sem érdemes vásárolnod!

Mi az a tofu?” bejegyzéshez 2 hozzászólás

Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Vegán receptek

Szeretnél finom, egészséges és növényi alapanyagokból készülő ételeket enni?

Szeretnéd a legújabb vegán recepteket e-mailben is megkapni ?

Iratkozz fel most!

Diétás receptek és alapanyagok

Szeretnél egészségesebben sütni és főzni?

Szeretnél többet tudni az egészséges alapanyagokról?

Iratkozz fel most!