Mi az a köles? – Te tudod, milyen kölest vásárolsz?

Mi az a köles? – Te tudod, milyen kölest vásárolsz?

A köles mint egészséges alapanyag egyre nagyobb népszerűségnek örvend. De tudod egyáltalán, hogy milyen kölest vásárolsz? Hogy mi a különbség a hántolt és hántolatlan köles között? Vagy mi az az aranyköles?

Mi az a köles?

A köles tápláló, magas fehérjetartalmú alternatív gabonaféle. A növények közül a köles az egyik legértékesebb fehérjeforrás, így vegetáriánusoknak és vegánoknak kifejezetten javasolt a fogyasztása.

A köles nem egy új gabona, hanem sokkal inkább egy újra felfedezett gabona, amely mostanság egyre nagyobb népszerűségnek örvend.

A köles története dióhéjban

  • A köles az egyik legősibb gabonaféle. Már Kr. e. 7000-ben fellelhető volt, az ókorban Ázsiában és Euróban egyaránt termesztették. A középkorban szintén elterjedt volt, kölesből nagy mennyiségeket tároltak be várakba és városokba, így a köles éhínség idején megmentette az ott lakókat az éhezéstől vagy éhenhalástól.
  • Európában a köles termesztése a burgonya és a kukorica termesztése miatt a 17. században egyre inkább háttérbe szorult, amit más nagyobb hozamú gabonafélék – mint a búza és a rozs – termesztése még inkább felgyorsított. A 18. század folyamán a köles másodrangú gabonává vált.
  • A világ köles termésének 90%-át Afrikában és Ázsiában termesztik (elsősorban India, Nigéria, Niger), ahol a szárazságtűrő és igénytelen köles az egyik legfontosabb alapvető élelmiszernek számít (Magyarországon is termesztenek kölest, bár nagyon kis területen).

Mit érdemes még tudnod a kölesről?

  • A köles alapjában véve gluténmentes gabonaféle. Ha gluténtartalmú gabonákat is feldolgozó üzemben csomagolják, akkor más gluténtartalmú gabonákról kerülhet glutén a kölesre (“gluténszennyezett”).
  • A növények közül a köles az egyik legértékesebb fehérjeforrás, így vegetáriánusoknak és vegánoknak kifejezetten javasolt a fogyasztása.

Miért egészséges a köles? –  A köles hatása

  • A köles kiváló antioxidáns
  • A köles lúgosító gabona.
  • A köles szépíti a bőrt.
  • A köles csökkenti a koleszterinszintet.
  • A köles erősíti az immunrendszert, így lábadozóknak és kismamáknak is jót tesz ez a sokoldalú gabonaféle.
  • A köles melegítő gabona (vagyis melegíti a szervezetünket), ezért télen vagy hűvösebb időszakokban szintén érdemes kölest ennünk.

Köles fajtái – Hántolt köles és hántolatlan köles

Hántolt köles

Az a köles, amelyet megfosztanak a külső héjától. A boltokban kapható sárga színű köles az aranyköles hántolt változata.

Hántolatlan köles

Az a köles, amelyet nem hántolnak. Hántolatlan kölesként barnakölest (vadköles) vásárolhatunk.

Köles fajtái – Aranyköles és barnaköles

Aranyköles

A legelterjedtebb kölesfajta, amelyet hántolt formában vásárolhatunk meg. Az aranykölest muszáj hántolni, mert kemény héja nem alkalmas étkezésre. Őrölve köleslisztként is beszerezhetjük.

Barnaköles (vadköles)

A barnaköles vagy vadköles héját nem szükséges eltávolítani, így tápanyagértéke jóval magasabb, mint az aranykölesé. Őrölve, barnaköles lisztként is megvásárolhatjuk.

A sárga és a barna köles mellett létezik vörös és fehér köles is.

Mi van a kölesben?

A köles magnéziumban, B-vitaminban (B1, B3, B5, B6), vasban, kovasavban és rostokban gazdag.

  • 68,8 g színhidrát / 100 gramm köles
  • 9,5 g fehérje / 100 gramm köles
  • 3,9 g zsír / 100 gramm köles
  • 8,5 g rost / 100 gramm köles

Köles kalóriatartalma

350 kcal / 100 gramm köles

Mire jó a köles?

  • A kölesből finom köreteket készíthetsz. A köles édességek, desszertek készítésére is felhasználható (Brokkolis köles, almás köles).
  • A kölesgolyó natúr vagy ízesített formában finom rágcsálnivaló vagy tápláló reggeli (Kölesgolyó banánnal és mákkal).
  • A kölesliszt (őrölt köles) megfelelő arányban kenyerek, sütemények készítésére is használhatjuk. Mivel a köles gluténmentes, ezért használata jelentősen eltér a gluténtartalmú lisztekétől (búzaliszt, tönkölyliszt, Graham-liszt stb.).

Köles vagy rizs?

A köles kiváló helyettesítője és egészségesebb alternatívája a fehér rizsnek. Változatos és finom köreteket vagy akár desszerteket is készíthetsz belőle. A köles kifejezetten egészséges, így érdemes bevezetned az étrendedbe.

Köles vagy bulgur?

A bulgur tartalmaz glutént, így a köles akkor jobb megoldás a számodra, ha gluténérzékeny vagy. Ha nem vagy gluténérzékeny, akkor érdemes a kölest és a bulgurt felhasználva használnod, hogy minél változatosabban étkezz (Mi az a bulgur?).

Ha valami újra vágysz, mindenképp próbáld ki a kölest!

Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Vegán receptek

Szuper finom vegán receptek, életmód cikkek, főzőtanfolyamok

Szeretnél egészségesebben táplálkozni, több zöldséget fogyasztani?

Iratkozz fel most!

Diétás és egészséges receptek

Szeretnél egészségesebben sütni és főzni?

Szeretnél többet tudni a diétás és egészséges alapanyagokról?

Iratkozz fel most!