Mi az a köles? – Te tudod, milyen kölest vásárolsz?

Mi az a köles? – Te tudod, milyen kölest vásárolsz?

A köles mint egészséges alapanyag egyre nagyobb népszerűségnek örvend. De tudod egyáltalán, hogy milyen kölest vásárolsz? Hogy mi a különbség a hántolt és hántolatlan köles között? Vagy mi az az aranyköles?

Mi az a köles?

A köles tápláló, magas fehérjetartalmú alternatív gabonaféle. A növények közül a köles az egyik legértékesebb fehérjeforrás, így vegetáriánusoknak és vegánoknak kifejezetten javasolt a fogyasztása.

A köles nem egy új gabona, hanem sokkal inkább egy újra felfedezett gabona, amely mostanság egyre nagyobb népszerűségnek örvend.

A köles története dióhéjban

  • A köles az egyik legősibb gabonaféle. Már Kr. e. 7000-ben fellelhető volt, az ókorban Ázsiában és Euróban egyaránt termesztették. A középkorban szintén elterjedt volt, kölesből nagy mennyiségeket tároltak be várakba és városokba, így a köles éhínség idején megmentette az ott lakókat az éhezéstől vagy éhenhalástól.
  • Európában a köles termesztése a burgonya és a kukorica termesztése miatt a 17. században egyre inkább háttérbe szorult, amit más nagyobb hozamú gabonafélék – mint a búza és a rozs – termesztése még inkább felgyorsított. A 18. század folyamán a köles másodrangú gabonává vált.
  • A világ köles termésének 90%-át Afrikában és Ázsiában termesztik (elsősorban India, Nigéria, Niger), ahol a szárazságtűrő és igénytelen köles az egyik legfontosabb alapvető élelmiszernek számít (Magyarországon is termesztenek kölest, bár nagyon kis területen).

Mit érdemes még tudnod a kölesről?

  • A köles alapjában véve gluténmentes gabonaféle. Ha gluténtartalmú gabonákat is feldolgozó üzemben csomagolják, akkor más gluténtartalmú gabonákról kerülhet glutén a kölesre (“gluténszennyezett”).
  • A növények közül a köles az egyik legértékesebb fehérjeforrás, így vegetáriánusoknak és vegánoknak kifejezetten javasolt a fogyasztása.

Miért egészséges a köles? –  A köles hatása

  • A köles kiváló antioxidáns
  • A köles lúgosító gabona.
  • A köles szépíti a bőrt.
  • A köles csökkenti a koleszterinszintet.
  • A köles erősíti az immunrendszert, így lábadozóknak és kismamáknak is jót tesz ez a sokoldalú gabonaféle.
  • A köles melegítő gabona (vagyis melegíti a szervezetünket), ezért télen vagy hűvösebb időszakokban szintén érdemes kölest ennünk.

Köles fajtái – Hántolt köles és hántolatlan köles

Hántolt köles

Az a köles, amelyet megfosztanak a külső héjától. A boltokban kapható sárga színű köles az aranyköles hántolt változata.

Hántolatlan köles

Az a köles, amelyet nem hántolnak. Hántolatlan kölesként barnakölest (vadköles) vásárolhatunk.

Köles fajtái – Aranyköles és barnaköles

Aranyköles

A legelterjedtebb kölesfajta, amelyet hántolt formában vásárolhatunk meg. Az aranykölest muszáj hántolni, mert kemény héja nem alkalmas étkezésre. Őrölve köleslisztként is beszerezhetjük.

Barnaköles (vadköles)

A barnaköles vagy vadköles héját nem szükséges eltávolítani, így tápanyagértéke jóval magasabb, mint az aranykölesé. Őrölve, barnaköles lisztként is megvásárolhatjuk.

A sárga és a barna köles mellett létezik vörös és fehér köles is.

Mi van a kölesben?

A köles magnéziumban, B-vitaminban (B1, B3, B5, B6), vasban, kovasavban és rostokban gazdag.

  • 68,8 g színhidrát / 100 gramm köles
  • 9,5 g fehérje / 100 gramm köles
  • 3,9 g zsír / 100 gramm köles
  • 8,5 g rost / 100 gramm köles

Köles kalóriatartalma

350 kcal / 100 gramm köles

Mire jó a köles?

  • A kölesből finom köreteket készíthetsz. A köles édességek, desszertek készítésére is felhasználható (Brokkolis köles, almás köles).
  • A kölesgolyó natúr vagy ízesített formában finom rágcsálnivaló vagy tápláló reggeli (Kölesgolyó banánnal és mákkal).
  • A kölesliszt (őrölt köles) megfelelő arányban kenyerek, sütemények készítésére is használhatjuk. Mivel a köles gluténmentes, ezért használata jelentősen eltér a gluténtartalmú lisztekétől (búzaliszt, tönkölyliszt, Graham-liszt stb.).

Köles vagy rizs?

A köles kiváló helyettesítője és egészségesebb alternatívája a fehér rizsnek. Változatos és finom köreteket vagy akár desszerteket is készíthetsz belőle. A köles kifejezetten egészséges, így érdemes bevezetned az étrendedbe.

Köles vagy bulgur?

A bulgur tartalmaz glutént, így a köles akkor jobb megoldás a számodra, ha gluténérzékeny vagy. Ha nem vagy gluténérzékeny, akkor érdemes a kölest és a bulgurt felhasználva használnod, hogy minél változatosabban étkezz (Mi az a bulgur?).

Ha valami újra vágysz, mindenképp próbáld ki a kölest!

Szólj hozzá!

Vegán receptek

Szeretnél finom, egészséges és növényi alapanyagokból készülő ételeket enni?

Szeretnéd a legújabb vegán recepteket e-mailben is megkapni ?

Iratkozz fel most!

Diétás receptek és alapanyagok

Szeretnél egészségesebben sütni és főzni?

Szeretnél többet tudni az egészséges alapanyagokról?

Iratkozz fel most!