Szilvi ÍzVilág - Egészséges, diétás és finom receptek varganenagyszilvia@gmail.com

SIV Mi a bulgur? – Bulgur fehér rizs helyett!

mi a bulgur?
Pinterest


A bulgur egy nagyon finom gabonaféle, amelyet mindenképpen meg kell kóstolnod! Miért? Olvass tovább!

A bulgur – más néven török búza (vagy török rizs) – tulajdonképpen rostban gazdag durumbúza töret. A bulgur Törökországban és a Közel-Keleten kedvelt gabonatermék. A teljes érés előtt betakarított búzaszem, amelyet kevés ideig előfőznek vagy gőzölnek, majd a napon megszárítanak, miközben a mag érése is befejeződik.

A bulgur kétféle méretben kapható: van nagyobb, fél-egész búzaszemekből álló, és egészen apróra tört, a búzadarához hasonlító. Előbbit köretként fogyasztják, utóbbi saláták, főtt ételek összetevői között szerepel.

Világos és barna bulgur – Mi a különbség?

A hagyományos, világos bulgur mellett barna bulgur is kapható. Ezt másfajta búzából készítik, mint a világos fajtát, a nálunk kevéssé ismert bezostye típusból, ami egészen sötétbarna színű. Ízük is különböző, talán a barnáé kicsit karakteresebb.

A világos bulgur elkészítése

A bulgur különlegesen finom ízű gabonaféle, változatosan és egyszerűen elkészíthető. Egyszerűen megunhatatlan! Mi legalábbis nagyon imádjuk. Remélem Te is megkedveled a bulgurt, ha eddig még nem próbáltad!

A bulgur elkészítése egyszerű, ha forró vízzel (2-szeres mennyiségű) öntjük fel, akkor csak pár percig kell főznünk, majd félre tehetjük, hogy magába szívhassa a maradék vizet. Én általában 10 percig főzöm, majd lefedem és további 10 percig állni hagyom, hogy felszívhassa a maradék vizet. Ha hideg vízzel készítjük, akkor pár perccel a forrás után zárjuk el a tűzhelyet és hagyjuk szintén állni. 

A bulgur nagy előnye a rizzsel szemben (főleg a fehér rizzsel szemben), hogy a szemek soha nem tapadnak össze (szemben a fehér rizzsel, amire nem árt odafigyelni).

A barna bulgur elkészítése

A világos és a barna bulgur főzési ideje megegyezik, így a két fajtát akár vegyesen is főzheted! A barna bulgur elkészítésével kapcsolatban olvasd el az előző bekezdésben olvasható világos bulgur elkészítése című részt!

Bulgur vagy rizs?

Melyiket válaszd: a bulgurt vagy a rizst? A válasz alapjában véve azon múlik, hogy fehér vagy barna rizsről van szó. Ha fehér rizs és a bulgur között kell választani, akkor egyértelműen a bulgur kerül ki győztesen. Ha viszont a bulgur és a barna rizs között gondolkodunk, akkor gyakorlatilag mindegy, mert mindkettő nagyon egészséges. Ha teheted, fogyaszd őket felváltva, hogy ezzel is minél inkább támogasd a változatos táplálkozásodat.

A bulgur gazdagabb rostokban, vitaminokban és ásványi anyagokban, mint a sima fehér rizs vagy például a kuszkusz. Glikémiás indexe 46, míg a rizsé 70-90 körül van. B- és E-vitamin, valamint vas is van benne jócskán, ezért nagyon sok dietetikus javasolja a fogyasztását. 

A bulgur és a rizs kalóriatartalma körülbelül ugyanannyi, így ez alapján sem tudunk az egyik vagy a másik javára dönteni.

Az egyetlen dolog, ami a bulgur mellett szól a barna rizzsel szemben, hogy a bulgur lényegesen gyorsabban elkészül, mint a barna rizs. A bulgur főzési ideje 10 perc, plusz további 10 percig állni kell hagyni, addig a barna rizs főzési ideje 40 perc. Vagyis ha bulgurt főzöl, akkor feleannyi idő alatt megvagy az étellel. Tehát ha sietsz, válaszd a bulgurt!

A bulgur “hivatalos” elkészítési módja szerint a bulgurt nem kell főzni. Elegendő csupán forró vízzel felönteni és állni hagyni.

A bulgurt a gyorsaság (és a megszokás) kedvéért szoktam 10 percig főzni, majd ezt követően állni hagyni. Korábban nem tudtam, hogyan kell “hivatalosan” bulgurt főzni, próbáltam így is, meg úgyis, és végül a “nem hivatalos” 10 perces főzéses módszer mellett maradtam. Próbáld ki mindkét bulgur főzési módot!

Bulgur íze

A bulgur íze a fehér rizshez hasonlóan semleges, ezért nagyon sokoldalúan főzhetsz bulgurból mindenféle finom ételt. Csak rajtad múlik, hogy ízesíted 🙂

Bulgur kalóriatartalma

  •  342 kalória
  • Szénhidrát: 76 gramm/100 gramm bulgur
  • Fehérje: 12 gramm/100 gramm bulgur
  • Zsír: 1 gramm/100 gramm bulgur

Bulgur GI

A bulgur glikémiás indexe 46. Ez a glikémiás index alacsonynak számít, így a bulgur diétás alapanyagnak tekinthető.

Az alacsony glikémiás indexű ételek lassan felszívódó szénhidrátokat tartalmaznak és ezáltal hosszabb ideig tartó teltségérzést okoznak.

Részletek: http://www.webbeteg.hu/cikkek/cukorbetegseg/4745/glikemias-index

Az alacsony glikémiás indexű ételek lassan felszívódó szénhidrátokat tartalmaznak és ezáltal hosszabb ideig tartó teltségérzést okoznak.

Részletek: http://www.webbeteg.hu/cikkek/cukorbetegseg/4745/glikemias-index

Extra tipp: Bulgur tarhonya helyett!

 

Mivel a bulgur megfőzve nagyon hasonlít a tarhonyára (legalábbis szerintem), akár tarhonya helyett is használhatod. Aki nem ismeri ezt a gabonafélét, nem fog rájönni a cserére, mert az íze is annyira hasonló a tarhonyáéhoz. Viszont a bulgur sokkal egészségesebb a tarhonyánál. Legalábbis a hagyományos tarhonyáknál, amelyek többnyire finomlisztből és tojásból készülnek.

Tetszett? Oszd meg a barátaiddal is!

22 hozzászólás

  1. Kati

    Kedves Szilvi! Most készítettem először bulgurt. Valóban nagyon finom. Fehér rizst már el is felejtettem….
    Ugyanúgy készítettem, mint a rizst szoktam. Az elején kevés olajon pirítottam, majd felengedtem forró vízzel. Kérdésem az lenne, hogy szükséges az olaj és a pirítás, vagy csak vízben egyszerűen meg kell főzni?
    Valamint hogy más ételekben is teljesen ugyanúgy használható, mint a rizs?
    Köszönöm válaszod, Kati

    Válasz
    1. Vargáné Nagy Szilvia

      Szia Kati!

      Mindenkét módon készítheted. Mint a rizst és simán főzve is. Én ugyanúgy használom, mint a rizst 🙂

      Nagyon szeretem, mert nagyon könnyű elkészíteni és nagyon laktató is 🙂

      Itt találsz még több bulgur receptet Válogass kedvedre 🙂

      Válasz
      1. Kati

        Nagyon szépen köszönöm!

      2. Vargáné Nagy Szilvia

        Szívesen 🙂

      3. Kóti Zsóka

        Szia Szilvi! Ma főztem először magunknak bulgurt, világosat, úgy készítettem, ahogy a tasakon le van írva: dupla mennyiségű vízbe főzd 20 percig… De szerintem úgy is lehet, ahogy a gyorsrizs, vagy tésztát, forró vízbe kifőzni. Páromnak mondtam hogy ez a köret nem barna rizs, kóstolt meg, és neki is és nekem is jobban ízlik a fehér rizsnél. Az oldalad úgy találtam meg, hogy rákerestem a netten a bulgurra. Egyszerű az elkészítése. Ma borsos tokányhoz készítettem.. Örülök, hogy rátaláltam az oldaladra, és megnézhetem az “Ízvilágot” amit itt létre hoztál.

        Üdv: Zsóka

  2. Böbe

    Fogyaszthatják liszt allergiások is?

    Válasz
    1. Vargáné Nagy Szilvia

      A bulgur búzatöret. A búza gluténtartalmú gabona, így ha nem fogyaszthatsz glutént, akkor sajnos bulgurt sem fogyaszthatsz.

      Válasz
  3. Miklós zsuzsa

    Ma az iskolai menzán bulgur volt a köret.A gyerekek először csak nézegették majd amikor mondtam nekik,hogy pont olyan mint a tarhonya sőt finomabb elkezdték vinni.Ami nagyon fontos,hogy meg is ették.Magam részéről már párszor használtam és ízlett is aztán feledésbe merült de most újra ezt fogom készíteni és kösz a sok jó ötletet és receptet.

    Válasz
    1. Vargáné Nagy Szilvia

      Kedves Zsuzsa!

      Köszönöm, hogy megírtad ezt a kis történetet. Nagyon szuper, hogy a menzán is megjelent a bulgur.

      Nagyon szívesen 🙂

      Válasz
  4. Zsákainé Zsuzsa

    Kedves Szilvi!Hétvégén köretnek bulgurból rizibizi készült,nagyon finom lett.Üdv Zsákainé Zsuzsa

    Válasz
    1. Vargáné Nagy Szilvia

      Szia Zsuzsa!

      Nagyon örülök 🙂 És köszönöm a visszajelzést!

      Válasz
  5. Regős Szandi

    De jó, eddig nem is hallotam a bulgurról, de ki szeretném próbálni. Bármelyik boltban beszerezhető? Szandi

    Válasz
    1. Vargáné Nagy Szilvia

      Szia Szandi!

      Bioboltokban megtalálod 🙂 Érdemes kipróbálni, finom is.

      Szilvi

      Válasz
  6. Balázs Ferencné

    Megértem a hatvan évet és most hallottam róla először miközben a társammal kanalaztuk be.Csak annyit róla,hogy finom volt.Ki fogom próbálni.

    Válasz
    1. Vargáné Nagy Szilvia

      Bátor vagy, így tovább 🙂 Soha sem késő újítani és változtatni 🙂

      Válasz
  7. Edit

    Töltött káposztát lehet kèszíteni belőle?

    Válasz
    1. Vargáné Nagy Szilvia

      Igen, a bulgur a töltött káposztához is jó.

      Válasz
  8. Szöllősi Sándorné

    Ma én is bulgurt készitettem zöldségesen csirkepaprikás mellé köretnek , mondhatom kiváló volt . a férjem cukorbeteg, és a nokedlinál is sokkal jobb

    Válasz
    1. Vargáné Nagy Szilvia

      Szuper 🙂

      Válasz
  9. Kern józsefné

    nagyon tetszett,szeretnék felíratkozni hozzád.77éves fogyni vágyó dédi vagyok.

    Válasz
  10. Kocsis Éva

    Megnéztem a szénhidrát tartalmát 100g és 14,1g ír, tehát abszolut nem magas! Akkor most ki ír vagy mond igazat? Ez nagyon fdontos egy cukorbeteg számára!

    Válasz
    1. Kocsis Éva

      Teljes leírás:
      100gramm bulgur:
      – 338 kJ/80 kcal!
      -zsír. 1,5 g
      – telített zsír 0,4 g
      – szénhidrát:14,1 g
      ebből cukor:0,1 g
      – fehérje/protein:3,1g
      -só:0,1 g

      Tisztelettel: Éva

      Válasz

Hozzászólások

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Pinterest

Vegán receptek

Szeretnél finom, egészséges és növényi alapanyagokból készülő ételeket enni?

Szeretnéd a legújabb vegán recepteket e-mailben is megkapni ?

Iratkozz fel most!

Diétás receptek és alapanyagok

Szeretnél egészségesebben sütni és főzni?

Szeretnél többet tudni az egészséges alapanyagokról?

Iratkozz fel most!