Szilvi ÍzVilág - Egészséges, diétás és finom receptek varganenagyszilvia@gmail.com

SIV Mi a bulgur? – Bulgur fehér rizs helyett!

mi a bulgur?
Pinterest


A bulgur egy nagyon finom gabonaféle, amelyet mindenképpen meg kell kóstolnod! Miért? Olvass tovább!

A bulgur – más néven török búza (vagy török rizs) – tulajdonképpen rostban gazdag durumbúza töret. A bulgur Törökországban és a Közel-Keleten kedvelt gabonatermék. A teljes érés előtt betakarított búzaszem, amelyet kevés ideig előfőznek vagy gőzölnek, majd a napon megszárítanak, miközben a mag érése is befejeződik.

A bulgur kétféle méretben kapható: van nagyobb, fél-egész búzaszemekből álló, és egészen apróra tört, a búzadarához hasonlító. Előbbit köretként fogyasztják, utóbbi saláták, főtt ételek összetevői között szerepel.

Világos és barna bulgur – Mi a különbség?

A hagyományos, világos bulgur mellett barna bulgur is kapható. Ezt másfajta búzából készítik, mint a világos fajtát, a nálunk kevéssé ismert bezostye típusból, ami egészen sötétbarna színű. Ízük is különböző, talán a barnáé kicsit karakteresebb.

A világos bulgur elkészítése

A bulgur különlegesen finom ízű gabonaféle, változatosan és egyszerűen elkészíthető. Egyszerűen megunhatatlan! Mi legalábbis nagyon imádjuk. Remélem Te is megkedveled a bulgurt, ha eddig még nem próbáltad!

A bulgur elkészítése egyszerű, ha forró vízzel (2-szeres mennyiségű) öntjük fel, akkor csak pár percig kell főznünk, majd félre tehetjük, hogy magába szívhassa a maradék vizet. Én általában 10 percig főzöm, majd lefedem és további 10 percig állni hagyom, hogy felszívhassa a maradék vizet. Ha hideg vízzel készítjük, akkor pár perccel a forrás után zárjuk el a tűzhelyet és hagyjuk szintén állni. 

A bulgur nagy előnye a rizzsel szemben (főleg a fehér rizzsel szemben), hogy a szemek soha nem tapadnak össze (szemben a fehér rizzsel, amire nem árt odafigyelni).

A barna bulgur elkészítése

A világos és a barna bulgur főzési ideje megegyezik, így a két fajtát akár vegyesen is főzheted! A barna bulgur elkészítésével kapcsolatban olvasd el az előző bekezdésben olvasható világos bulgur elkészítése című részt!

Bulgur vagy rizs?

Melyiket válaszd: a bulgurt vagy a rizst? A válasz alapjában véve azon múlik, hogy fehér vagy barna rizsről van szó. Ha fehér rizs és a bulgur között kell választani, akkor egyértelműen a bulgur kerül ki győztesen. Ha viszont a bulgur és a barna rizs között gondolkodunk, akkor gyakorlatilag mindegy, mert mindkettő nagyon egészséges. Ha teheted, fogyaszd őket felváltva, hogy ezzel is minél inkább támogasd a változatos táplálkozásodat.

A bulgur gazdagabb rostokban, vitaminokban és ásványi anyagokban, mint a sima fehér rizs vagy például a kuszkusz. Glikémiás indexe 46, míg a rizsé 70-90 körül van. B- és E-vitamin, valamint vas is van benne jócskán, ezért nagyon sok dietetikus javasolja a fogyasztását. 

A bulgur és a rizs kalóriatartalma körülbelül ugyanannyi, így ez alapján sem tudunk az egyik vagy a másik javára dönteni.

Az egyetlen dolog, ami a bulgur mellett szól a barna rizzsel szemben, hogy a bulgur lényegesen gyorsabban elkészül, mint a barna rizs. A bulgur főzési ideje 10 perc, plusz további 10 percig állni kell hagyni, addig a barna rizs főzési ideje 40 perc. Vagyis ha bulgurt főzöl, akkor feleannyi idő alatt megvagy az étellel. Tehát ha sietsz, válaszd a bulgurt!

A bulgur “hivatalos” elkészítési módja szerint a bulgurt nem kell főzni. Elegendő csupán forró vízzel felönteni és állni hagyni.

A bulgurt a gyorsaság (és a megszokás) kedvéért szoktam 10 percig főzni, majd ezt követően állni hagyni. Korábban nem tudtam, hogyan kell “hivatalosan” bulgurt főzni, próbáltam így is, meg úgyis, és végül a “nem hivatalos” 10 perces főzéses módszer mellett maradtam. Próbáld ki mindkét bulgur főzési módot!

Bulgur íze

A bulgur íze a fehér rizshez hasonlóan semleges, ezért nagyon sokoldalúan főzhetsz bulgurból mindenféle finom ételt. Csak rajtad múlik, hogy ízesíted 🙂

Bulgur kalóriatartalma

  •  342 kalória
  • Szénhidrát: 76 gramm/100 gramm bulgur
  • Fehérje: 12 gramm/100 gramm bulgur
  • Zsír: 1 gramm/100 gramm bulgur

Bulgur GI

A bulgur glikémiás indexe 46. Ez a glikémiás index alacsonynak számít, így a bulgur diétás alapanyagnak tekinthető.

Az alacsony glikémiás indexű ételek lassan felszívódó szénhidrátokat tartalmaznak és ezáltal hosszabb ideig tartó teltségérzést okoznak.

Részletek: http://www.webbeteg.hu/cikkek/cukorbetegseg/4745/glikemias-index

Az alacsony glikémiás indexű ételek lassan felszívódó szénhidrátokat tartalmaznak és ezáltal hosszabb ideig tartó teltségérzést okoznak.

Részletek: http://www.webbeteg.hu/cikkek/cukorbetegseg/4745/glikemias-index

Extra tipp: Bulgur tarhonya helyett!

 

Mivel a bulgur megfőzve nagyon hasonlít a tarhonyára (legalábbis szerintem), akár tarhonya helyett is használhatod. Aki nem ismeri ezt a gabonafélét, nem fog rájönni a cserére, mert az íze is annyira hasonló a tarhonyáéhoz. Viszont a bulgur sokkal egészségesebb a tarhonyánál. Legalábbis a hagyományos tarhonyáknál, amelyek többnyire finomlisztből és tojásból készülnek.

Tetszett? Oszd meg a barátaiddal is!

25 hozzászólás

  1. Kati

    Kedves Szilvi! Most készítettem először bulgurt. Valóban nagyon finom. Fehér rizst már el is felejtettem….
    Ugyanúgy készítettem, mint a rizst szoktam. Az elején kevés olajon pirítottam, majd felengedtem forró vízzel. Kérdésem az lenne, hogy szükséges az olaj és a pirítás, vagy csak vízben egyszerűen meg kell főzni?
    Valamint hogy más ételekben is teljesen ugyanúgy használható, mint a rizs?
    Köszönöm válaszod, Kati

    Válasz
    1. Vargáné Nagy Szilvia

      Szia Kati!

      Mindenkét módon készítheted. Mint a rizst és simán főzve is. Én ugyanúgy használom, mint a rizst 🙂

      Nagyon szeretem, mert nagyon könnyű elkészíteni és nagyon laktató is 🙂

      Itt találsz még több bulgur receptet Válogass kedvedre 🙂

      Válasz
      1. Kati

        Nagyon szépen köszönöm!

      2. Vargáné Nagy Szilvia

        Szívesen 🙂

      3. Kóti Zsóka

        Szia Szilvi! Ma főztem először magunknak bulgurt, világosat, úgy készítettem, ahogy a tasakon le van írva: dupla mennyiségű vízbe főzd 20 percig… De szerintem úgy is lehet, ahogy a gyorsrizs, vagy tésztát, forró vízbe kifőzni. Páromnak mondtam hogy ez a köret nem barna rizs, kóstolt meg, és neki is és nekem is jobban ízlik a fehér rizsnél. Az oldalad úgy találtam meg, hogy rákerestem a netten a bulgurra. Egyszerű az elkészítése. Ma borsos tokányhoz készítettem.. Örülök, hogy rátaláltam az oldaladra, és megnézhetem az “Ízvilágot” amit itt létre hoztál.

        Üdv: Zsóka

      4. Vargáné Nagy Szilvia

        Szia Zsóka!
        Köszi a visszajelzést, jó főzögetést 🙂

  2. Böbe

    Fogyaszthatják liszt allergiások is?

    Válasz
    1. Vargáné Nagy Szilvia

      A bulgur búzatöret. A búza gluténtartalmú gabona, így ha nem fogyaszthatsz glutént, akkor sajnos bulgurt sem fogyaszthatsz.

      Válasz
  3. Miklós zsuzsa

    Ma az iskolai menzán bulgur volt a köret.A gyerekek először csak nézegették majd amikor mondtam nekik,hogy pont olyan mint a tarhonya sőt finomabb elkezdték vinni.Ami nagyon fontos,hogy meg is ették.Magam részéről már párszor használtam és ízlett is aztán feledésbe merült de most újra ezt fogom készíteni és kösz a sok jó ötletet és receptet.

    Válasz
    1. Vargáné Nagy Szilvia

      Kedves Zsuzsa!

      Köszönöm, hogy megírtad ezt a kis történetet. Nagyon szuper, hogy a menzán is megjelent a bulgur.

      Nagyon szívesen 🙂

      Válasz
  4. Zsákainé Zsuzsa

    Kedves Szilvi!Hétvégén köretnek bulgurból rizibizi készült,nagyon finom lett.Üdv Zsákainé Zsuzsa

    Válasz
    1. Vargáné Nagy Szilvia

      Szia Zsuzsa!

      Nagyon örülök 🙂 És köszönöm a visszajelzést!

      Válasz
  5. Regős Szandi

    De jó, eddig nem is hallotam a bulgurról, de ki szeretném próbálni. Bármelyik boltban beszerezhető? Szandi

    Válasz
    1. Vargáné Nagy Szilvia

      Szia Szandi!

      Bioboltokban megtalálod 🙂 Érdemes kipróbálni, finom is.

      Szilvi

      Válasz
  6. Balázs Ferencné

    Megértem a hatvan évet és most hallottam róla először miközben a társammal kanalaztuk be.Csak annyit róla,hogy finom volt.Ki fogom próbálni.

    Válasz
    1. Vargáné Nagy Szilvia

      Bátor vagy, így tovább 🙂 Soha sem késő újítani és változtatni 🙂

      Válasz
  7. Edit

    Töltött káposztát lehet kèszíteni belőle?

    Válasz
    1. Vargáné Nagy Szilvia

      Igen, a bulgur a töltött káposztához is jó.

      Válasz
  8. Szöllősi Sándorné

    Ma én is bulgurt készitettem zöldségesen csirkepaprikás mellé köretnek , mondhatom kiváló volt . a férjem cukorbeteg, és a nokedlinál is sokkal jobb

    Válasz
    1. Vargáné Nagy Szilvia

      Szuper 🙂

      Válasz
  9. Kern józsefné

    nagyon tetszett,szeretnék felíratkozni hozzád.77éves fogyni vágyó dédi vagyok.

    Válasz
  10. Kocsis Éva

    Megnéztem a szénhidrát tartalmát 100g és 14,1g ír, tehát abszolut nem magas! Akkor most ki ír vagy mond igazat? Ez nagyon fdontos egy cukorbeteg számára!

    Válasz
    1. Kocsis Éva

      Teljes leírás:
      100gramm bulgur:
      – 338 kJ/80 kcal!
      -zsír. 1,5 g
      – telített zsír 0,4 g
      – szénhidrát:14,1 g
      ebből cukor:0,1 g
      – fehérje/protein:3,1g
      -só:0,1 g

      Tisztelettel: Éva

      Válasz
      1. Beáta

        Kedves Éva! Azon a csomagoláson valamit nagyon elírtak, szép lenne, ha igaz lenne. A bulgur szénhidráttartalma 76 körül van (gyártótól függ, hogy mit írnak rá a zacskóra, de a 75,84 és a 76,46 között én nem teszek különbséget, mindig 76-al számolok). Egy ebédnél a körethez kimérek 35g bulgurt, ez elég egy sülthús+saláta mellé, ha leves is van. Persze ez csak az én adagom, magamnak mindig külön főzök egy-egy adag köretet, mivel a sülthúshoz a család jobban megeszi a krumplit, a pörkölthöz a tésztát, stb. De ők a rizst sem szerették jobban. Ha olyat készítek, pl. töltöttpaprikát, akkor észre se veszik, hogy nem rizs van benne. Önálló köretként én egyébként úgy készítem, hogy a bulgurt a kétszeres mennyiségű vízzel együtt teszem fel főni, ha felfőtt, még egy pár percig főzöm, majd lefedve hagyom állni. Nem szoktam mérni az időt, a főzés elején ezt megcsinálom, és addig áll, míg el nem készülök. Ha marad rajta felesleges víz, azt elpárologtatom, ezután fűszerezem, rizi-bizit csinálok belőle, vagy petrezselymesen, kukoricásan… bárhogy készítem. Nagyon sokoldalú. Létezik egyébként tasakos verzió is, mint a gyorsrizs. Azt tényleg nem kell főzni, csak forrásban lévő vízbe helyezni, majd elzárni, lefedni, és 25 perc múlva kész is. Ezt csak azért nem szeretem, mivel általában egy adagot készítek, nekem egy zacskóval pedig elég lenne egy hétre! Egyszómintszáz: én a bulgurt csak dicsérni tudom! Üdv, egy cukorbeteg kismama.

    2. Vargáné Nagy Szilvia

      Szia Éva!
      Minden gabona szénhidráttartalma kb. 75-80 g/100 gramm gabona. Így amit írsz, az túl kevés (azaz helytelen). A cikkben megadott 76 gramm a helyes.

      Válasz

Hozzászólások

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Pinterest

Vegán receptek

Szeretnél finom, egészséges és növényi alapanyagokból készülő ételeket enni?

Szeretnéd a legújabb vegán recepteket e-mailben is megkapni ?

Iratkozz fel most!

Diétás receptek és alapanyagok

Szeretnél egészségesebben sütni és főzni?

Szeretnél többet tudni az egészséges alapanyagokról?

Iratkozz fel most!