Mi a bulgur? – Bulgur fehér rizs helyett!

Mi a bulgur? – Bulgur fehér rizs helyett!

A bulgur egy nagyon finom gabonaféle, amelyet mindenképpen meg kell kóstolnod! Miért? Olvass tovább!

A bulgur – más néven török búza (vagy török rizs) – tulajdonképpen rostban gazdag durumbúza töret. A bulgur Törökországban és a Közel-Keleten kedvelt gabonatermék. A teljes érés előtt betakarított búzaszem, amelyet kevés ideig előfőznek vagy gőzölnek, majd a napon megszárítanak, miközben a mag érése is befejeződik.

A bulgur kétféle méretben kapható: van nagyobb, fél-egész búzaszemekből álló, és egészen apróra tört, a búzadarához hasonlító. Előbbit köretként fogyasztják, utóbbi saláták, főtt ételek összetevői között szerepel.

Világos és barna bulgur – Mi a különbség?

A hagyományos, világos bulgur mellett barna bulgur is kapható. Ezt másfajta búzából készítik, mint a világos fajtát, a nálunk kevéssé ismert bezostye típusból, ami egészen sötétbarna színű. Ízük is különböző, talán a barnáé kicsit karakteresebb.

A világos bulgur elkészítése

A bulgur különlegesen finom ízű gabonaféle, változatosan és egyszerűen elkészíthető. Egyszerűen megunhatatlan! Mi legalábbis nagyon imádjuk. Remélem Te is megkedveled a bulgurt, ha eddig még nem próbáltad!

A bulgur elkészítése egyszerű, ha forró vízzel (2-szeres mennyiségű) öntjük fel, akkor csak pár percig kell főznünk, majd félre tehetjük, hogy magába szívhassa a maradék vizet. Én általában 10 percig főzöm, majd lefedem és további 10 percig állni hagyom, hogy felszívhassa a maradék vizet. Ha hideg vízzel készítjük, akkor pár perccel a forrás után zárjuk el a tűzhelyet és hagyjuk szintén állni. 

A bulgur nagy előnye a rizzsel szemben (főleg a fehér rizzsel szemben), hogy a szemek soha nem tapadnak össze (szemben a fehér rizzsel, amire nem árt odafigyelni).

A barna bulgur elkészítése

A világos és a barna bulgur főzési ideje megegyezik, így a két fajtát akár vegyesen is főzheted! A barna bulgur elkészítésével kapcsolatban olvasd el az előző bekezdésben olvasható világos bulgur elkészítése című részt!

Bulgur vagy rizs?

Melyiket válaszd: a bulgurt vagy a rizst? A válasz alapjában véve azon múlik, hogy fehér vagy barna rizsről van szó. Ha fehér rizs és a bulgur között kell választani, akkor egyértelműen a bulgur kerül ki győztesen. Ha viszont a bulgur és a barna rizs között gondolkodunk, akkor gyakorlatilag mindegy, mert mindkettő nagyon egészséges. Ha teheted, fogyaszd őket felváltva, hogy ezzel is minél inkább támogasd a változatos táplálkozásodat.

A bulgur gazdagabb rostokban, vitaminokban és ásványi anyagokban, mint a sima fehér rizs vagy például a kuszkusz. Glikémiás indexe 46, míg a rizsé 70-90 körül van. B- és E-vitamin, valamint vas is van benne jócskán, ezért nagyon sok dietetikus javasolja a fogyasztását. 

A bulgur és a rizs kalóriatartalma körülbelül ugyanannyi, így ez alapján sem tudunk az egyik vagy a másik javára dönteni.

Az egyetlen dolog, ami a bulgur mellett szól a barna rizzsel szemben, hogy a bulgur lényegesen gyorsabban elkészül, mint a barna rizs. A bulgur főzési ideje 10 perc, plusz további 10 percig állni kell hagyni, addig a barna rizs főzési ideje 40 perc. Vagyis ha bulgurt főzöl, akkor feleannyi idő alatt megvagy az étellel. Tehát ha sietsz, válaszd a bulgurt!

A bulgur “hivatalos” elkészítési módja szerint a bulgurt nem kell főzni. Elegendő csupán forró vízzel felönteni és állni hagyni.

A bulgurt a gyorsaság (és a megszokás) kedvéért szoktam 10 percig főzni, majd ezt követően állni hagyni. Korábban nem tudtam, hogyan kell “hivatalosan” bulgurt főzni, próbáltam így is, meg úgyis, és végül a “nem hivatalos” 10 perces főzéses módszer mellett maradtam. Próbáld ki mindkét bulgur főzési módot!

Bulgur íze

A bulgur íze a fehér rizshez hasonlóan semleges, ezért nagyon sokoldalúan főzhetsz bulgurból mindenféle finom ételt. Csak rajtad múlik, hogy ízesíted 🙂

Bulgur kalóriatartalma

  •  342 kalória
  • Bulgur szénhidráttartalma: 76 gramm/100 gramm bulgur
  • Fehérje: 12 gramm/100 gramm bulgur
  • Zsír: 1 gramm/100 gramm bulgur

Bulgur glikémiás indexe (GI)

A bulgur glikémiás indexe 46. Ez a glikémiás index alacsonynak számít, így a bulgur diétás alapanyagnak tekinthető.

Az alacsony glikémiás indexű ételek lassan felszívódó szénhidrátokat tartalmaznak és ezáltal hosszabb ideig tartó teltségérzést okoznak.

Részletek: http://www.webbeteg.hu/cikkek/cukorbetegseg/4745/glikemias-index

Az alacsony glikémiás indexű ételek lassan felszívódó szénhidrátokat tartalmaznak és ezáltal hosszabb ideig tartó teltségérzést okoznak.

Részletek: http://www.webbeteg.hu/cikkek/cukorbetegseg/4745/glikemias-index

Extra tipp: Bulgur tarhonya helyett!

 

Mivel a bulgur megfőzve nagyon hasonlít a tarhonyára (legalábbis szerintem), akár tarhonya helyett is használhatod. Aki nem ismeri ezt a gabonafélét, nem fog rájönni a cserére, mert az íze is annyira hasonló a tarhonyáéhoz. Viszont a bulgur sokkal egészségesebb a tarhonyánál. Legalábbis a hagyományos tarhonyáknál, amelyek többnyire finomlisztből és tojásból készülnek.

Bulgur vásárlás – Hol kapható bulgur?

Bulgurt reformboltokban, bioboltokban, nagyobb áruházakban és webshopokban is vásárolhatsz.

Bulgur ár – Mennyibe kerül a bulgur?

1 kg bulgur kb. 700-800 Ft-ba kerül.

mi a bulgur
Fehér rizs helyett bulgur! Oszd meg mással is!

Mi a bulgur? – Bulgur fehér rizs helyett!” bejegyzéshez 27 hozzászólás

  1. Kedves Szilvi! Most készítettem először bulgurt. Valóban nagyon finom. Fehér rizst már el is felejtettem….
    Ugyanúgy készítettem, mint a rizst szoktam. Az elején kevés olajon pirítottam, majd felengedtem forró vízzel. Kérdésem az lenne, hogy szükséges az olaj és a pirítás, vagy csak vízben egyszerűen meg kell főzni?
    Valamint hogy más ételekben is teljesen ugyanúgy használható, mint a rizs?
    Köszönöm válaszod, Kati

      • Szia Szilvi! Ma főztem először magunknak bulgurt, világosat, úgy készítettem, ahogy a tasakon le van írva: dupla mennyiségű vízbe főzd 20 percig… De szerintem úgy is lehet, ahogy a gyorsrizs, vagy tésztát, forró vízbe kifőzni. Páromnak mondtam hogy ez a köret nem barna rizs, kóstolt meg, és neki is és nekem is jobban ízlik a fehér rizsnél. Az oldalad úgy találtam meg, hogy rákerestem a netten a bulgurra. Egyszerű az elkészítése. Ma borsos tokányhoz készítettem.. Örülök, hogy rátaláltam az oldaladra, és megnézhetem az “Ízvilágot” amit itt létre hoztál.

        Üdv: Zsóka

  2. Ma az iskolai menzán bulgur volt a köret.A gyerekek először csak nézegették majd amikor mondtam nekik,hogy pont olyan mint a tarhonya sőt finomabb elkezdték vinni.Ami nagyon fontos,hogy meg is ették.Magam részéről már párszor használtam és ízlett is aztán feledésbe merült de most újra ezt fogom készíteni és kösz a sok jó ötletet és receptet.

  3. Kedves Szilvi!Hétvégén köretnek bulgurból rizibizi készült,nagyon finom lett.Üdv Zsákainé Zsuzsa

  4. De jó, eddig nem is hallotam a bulgurról, de ki szeretném próbálni. Bármelyik boltban beszerezhető? Szandi

  5. Megértem a hatvan évet és most hallottam róla először miközben a társammal kanalaztuk be.Csak annyit róla,hogy finom volt.Ki fogom próbálni.

  6. Ma én is bulgurt készitettem zöldségesen csirkepaprikás mellé köretnek , mondhatom kiváló volt . a férjem cukorbeteg, és a nokedlinál is sokkal jobb

  7. Megnéztem a szénhidrát tartalmát 100g és 14,1g ír, tehát abszolut nem magas! Akkor most ki ír vagy mond igazat? Ez nagyon fdontos egy cukorbeteg számára!

    • Teljes leírás:
      100gramm bulgur:
      – 338 kJ/80 kcal!
      -zsír. 1,5 g
      – telített zsír 0,4 g
      – szénhidrát:14,1 g
      ebből cukor:0,1 g
      – fehérje/protein:3,1g
      -só:0,1 g

      Tisztelettel: Éva

      • Kedves Éva! Azon a csomagoláson valamit nagyon elírtak, szép lenne, ha igaz lenne. A bulgur szénhidráttartalma 76 körül van (gyártótól függ, hogy mit írnak rá a zacskóra, de a 75,84 és a 76,46 között én nem teszek különbséget, mindig 76-al számolok). Egy ebédnél a körethez kimérek 35g bulgurt, ez elég egy sülthús+saláta mellé, ha leves is van. Persze ez csak az én adagom, magamnak mindig külön főzök egy-egy adag köretet, mivel a sülthúshoz a család jobban megeszi a krumplit, a pörkölthöz a tésztát, stb. De ők a rizst sem szerették jobban. Ha olyat készítek, pl. töltöttpaprikát, akkor észre se veszik, hogy nem rizs van benne. Önálló köretként én egyébként úgy készítem, hogy a bulgurt a kétszeres mennyiségű vízzel együtt teszem fel főni, ha felfőtt, még egy pár percig főzöm, majd lefedve hagyom állni. Nem szoktam mérni az időt, a főzés elején ezt megcsinálom, és addig áll, míg el nem készülök. Ha marad rajta felesleges víz, azt elpárologtatom, ezután fűszerezem, rizi-bizit csinálok belőle, vagy petrezselymesen, kukoricásan… bárhogy készítem. Nagyon sokoldalú. Létezik egyébként tasakos verzió is, mint a gyorsrizs. Azt tényleg nem kell főzni, csak forrásban lévő vízbe helyezni, majd elzárni, lefedni, és 25 perc múlva kész is. Ezt csak azért nem szeretem, mivel általában egy adagot készítek, nekem egy zacskóval pedig elég lenne egy hétre! Egyszómintszáz: én a bulgurt csak dicsérni tudom! Üdv, egy cukorbeteg kismama.

  8. Szia Szilvi! Ma bulgurt főzök és mosása közben rentgeteg apró szemcsével találkoztam.Eddig is főztem bulgurt,nem láttam még ilyesmit benne,bár nem látok túl jól.Kosz vagy a hántolás eredménye,baj e.Legalább 10x átmostam és még mindig van benne.Köszönöm

    • Előfordulhat, hogy a bulgur nem tiszta, így az átmosás jó ötlet egyébként is (mint a kölesnél is). Mivel nem látom, így nem tudom, hogy mi lehet benne pontosan. Nekem eddig ilyen problémám nem volt.

Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Vegán receptek

Szeretnél finom, egészséges és növényi alapanyagokból készülő ételeket enni?

Szeretnéd a legújabb vegán recepteket e-mailben is megkapni ?

Iratkozz fel most!

Diétás receptek és alapanyagok

Szeretnél egészségesebben sütni és főzni?

Szeretnél többet tudni az egészséges alapanyagokról?

Iratkozz fel most!