Szilvi ÍzVilág - Egészséges, diétás és finom receptek varganenagyszilvia@gmail.com

SIV Liszt kisokos – Melyik liszt mire jó?

Liszt kisokos - Melyik liszt mire jó? Melyik egészséges?
Pinterest


A lisztfajták rengetegében: finomliszt, teljes kiőrlésű liszt, Graham-liszt vagy tönkölyliszt? De melyiket válaszd?

A liszt kisokos segít neked eldönteni ezeket a kérdéseket!

Az üzletek polcain számtalan gabonából és nem gabonából készült lisztet találhatunk: búzaliszt, finomliszt, kenyérliszt, rozsliszt, durum simaliszt, Graham-búzaliszt, zabpehelyliszt, lenmagliszt, kókuszliszt, és még folytathatnánk a sort.

Ha szeretnél a lisztekkel kapcsolatban a következő kérdésekre választ kapni, olvasd tovább a cikket:

Mi a különbség az egyes gabonalisztek között? Melyik értékesebb táplálkozási szempontból? Melyek az egészséges lisztek? Mire jók egyáltalán a különféle lisztek?

I. Lisztfajták – A lisztek csoportosítása

  1. gabona fajtája alapján (búza, rozs, rizs, kukorica)
  2. szemcseméret alapján (sima liszt, fogós liszt – ld. alább)
  3. hamutartalom alapján (izzítás és kénsavas kezelés után visszamaradó anyag, amely a színét adja a lisztnek)

A gabonaszem részei:

  • héj: élelmirostokat tartalmaz
  • magbelső: keményítőt, zsírsavakat és fehérjéket tartalmaz
  • csíra: ásványi anyagokat, vitaminokat (A-, E-vitamin) tartalmaz

Mi történik a gabona finomlisztté történő feldolgozása során?

A finomlisztté történő feldolgozás során leválasztják a héjat (korpa), eltávolítják a búzacsírát, így a liszt csak a magbelsőt tartalmazza.

Miért gond, hogy a liszt csak a magbelsőt tartalmazza?

  1. Elveszik a gabona eredeti vitamin- és ásványianyag-tartalmának 20-80%-a
  2. Elveszik a gabona rosttartalmának kb. 90%-a (ez a korpában van)
  3. Elveszik a gabona héja alatt található fehérje- és zsírsavak jelentős része is.

Melyek az egészséges lisztek?

A lisztfajták közül egyértelműen a teljes kiőrlésű lisztek az egészségesebbek. A teljes kiőrlésű lisztek szinte a teljes gabonaszemet tartalmazzák, vagyis sokkal több vitamint, ásványi anyagot és rostot tartalmaznak. Ezek fontosak a szervezetünk számárára.

II. Lisztfajták – Mire figyelj a lisztek csomagolásán?

(A Magyar Élelmiszerkönyv előírásai szerint)

Első betű a liszt csomagolásán: Gabona fajtája

  1. B – búza
  2. R – rozs
  3. D – durumbúza
  4. G – Graham
  5. TB – tönkölybúza

 Második betű a liszt csomagolásán: Szemcseméret

  • L – liszt – apró szemcséjű finomliszt
  • FF – kétszer-fogós
  • FFF – háromszor-fogós (durva szemcseméretű pl. rétesliszt)
  • D – dara

A szám a liszt csomagolásán: Liszt hamutartalma (korpa aránya)

Minél nagyobb ez az érték, annál több a korpa a lisztben:

  • BL 55 liszt – finomliszt (korpatartalom elenyésző)
  • BL 80 liszt – kenyérliszt (ebben több a korpa)
  • BL 200 liszt – teljes kiőrlésű lisztek (ebben sokkal több a korpa)

III. Lisztfajták – Melyik lisztben mi található és mire használják a hagyományos konyhában?

1. Búzaliszt (B)

A búza a legfontosabb, és egyben leggyakrabban használt gabonaféle. Az a búzaliszt, amely szinte teljesen csak a magbelsőből áll, minőség szempontjából fontos anyagokat veszít el, ezért táplálkozástani szempontból előnyösebb, ha olyan lisztet választunk, amely a búzaszem őrlése után a búza mindhárom részét tartalmazza. Ezek a teljes kiőrlésű lisztek (BL 200), amelyek tartalmazzák a búzaszem külső rétegeit (korpa) és a csírát is. A búzalisztnek három fő típusát különböztethetjük meg: finomliszt, fogós liszt, kenyérliszt.

  • A finomliszt(pl. BL 51; BL 55) apró szemcseméretű, alacsony korpatartalmú, világos színárnyalatú őrlemény. Főleg cukrászati termékek és a péksütemények előállítására használják. Háztartásokban pedig sűrítéshez (habaráshoz, rántáshoz, lisztszóráshoz), panírozáshoz, palacsintatésztába, valamint kalácsokhoz, kelt tésztákhoz és süteményekhez használják.
  • A fogós liszt (rétes- vagy grízes liszt) (pl. BF 50; BFF 55) a finomlisztnél érdesebb tapintású, nagyobb szemcseméretű őrlemény. Mivel sikértartalma (a gabonafélék szemtermésében előforduló, vízben nem oldódó fehérjék együttese, amelyek főként a tészta rugalmasságát és nyújthatóságát határozzák meg) az őrlés során kevésbé károsodott, ezért olyan termékeknél használják, ahol a jó sikérminőség elsőrendű követelmény.
  • A rétesliszt pogácsához, piskótához, réteshez, valamint gyúrt tészta, nokedli (galuska) és nudli készítéséhez való. A csak lisztbe (vagy paprikás lisztbe) forgatott húsok, halak sütésénél is ezt a lisztfajtát érdemes használni. A rétesliszt és a gríz korpatartalma, hamutartalma azonos a finomlisztével, hiszen ehhez is csak a búzamagbelsőt használják fel, csak durvábbra őrlik.
  • A kenyérlisztek (pl.: BL 80; BL 112; BL 160) viszonylag több héjrészt tartalmazó, sötétebb színű őrlemények. A sütőiparban a különböző kenyérfajták alapanyagaiként kerülnek felhasználásra. Ez a legideálisabb lisztfajta kenyerek és kelt tészták sütéséhez.

2. Rozsliszt (RL)

A rozs a búza után a legfontosabb gabonafélénk. A rozslisztet (pl. RL 60; RL 90; RL 125; RL 190) leginkább kenyérsütéshez használják. Vitalizáló, immunerősítő hatású, növeli a fizikai erőnlétet. Gazdag B-vitaminokban, kalciumban, magnéziumban, nitrogénben és foszforban. Alacsony sikértartalma miatt célszerű más lisztekkel keverni.

3. Durum simaliszt (DSL)

A durumbúza a mediterrán vidék búzája. Magas a fehérjetartalma. A durumbúza ­ magbelsőjére jellemző ­ sárgás alapszínű, finomszemcsés őrlemény. Csekély mennyiségben a lisztszemcsékkel azonos méretű világos héjrészeket is tartalmaz. A durumbúza lisztje magas fehérjetartalmú, kitűnő tészták készülhetnek belőle.

4. Graham liszt (GL 200)

A Graham liszt abban különbözik a teljes kiőrlésű liszttől, hogy a liszt szemcsemérete nagyobb. A szervezetbe jutva a szénhidrát, mivel nagy szemcseméretű, lassan szívódik fel, illetve ezzel egyidejűleg étkezés után nem alakul ki olyan hamar éhségérzet. Nem mellékes a Graham lisztben található búzacsíra-, ásványianyag-, folsav- és B-vitamin-, továbbá kálium-, kalcium-, foszfor-, magnézium-, cink- és mangántartalom sem. Jobb a tápértéke, mert magasabb a vitamin-, ásványianyag- és rosttartalma.

5. Tönkölybúzaliszt (TBL)

A közönséges búzához képest a tönkölybúza (pl. TBL 70; TBL 300) fehérjetartalma hatszor magasabb. Az emberi szervezet számára sokkal jobban hasznosítható fehérjéket tartalmaz, aminosav-összetétele kiváló. A tönköly értékeit tovább növeli a közönséges búzához viszonyított magas ásványianyag-tartalma és változatos vitamin-összetétele is.

IV. Lisztfajták – Egyéb termékek

A gabonaszemek feldolgozása során az alábbi termékeket is előállítják:

Étkezési búzadara

A búzamag belsőjének nagy szemcsés őrleménye. Fehéres krémszínű, kismértékben a daraszemcsére tapadó héjat is tartalmaz. Az asztali darában csírarészecskék is előfordulhatnak, amelyek nagy tápértéket biztosítanak a terméknek.

Étkezési búzakorpa

Az étkezési búzakorpa a terméshéjat és a csíra egy részét tartalmazza, a lisztnél nagyobb szemcseméret-eloszlás jellemző rá. Ásványi anyag és vitamintartalma magas, rostban gazdag, azonban rosttartalmának jelentős része nem emészthető. Ez azonban fontos a szervezet számára, mert jó hatással van az anyagcsere-folyamatokra, elősegíti a bélműködést, és csökkenti az éhségérzetet, így a fogyókúrás és diétás étrend kiegészítője is lehet.

Forrás:

Magyar Élelmiszerkönyv (Ha már nem fellelhető a linken, innen is letölthető!)

Tudatos Vásárló

Süti receptek

Finom, diétás süti receptek teljes kiőrlésű lisztből

Házi kenyér

Teljes kiőrlésű kenyér

Tetszett? Oszd meg a barátaiddal is!

2 hozzászólás

  1. Eva Ferencz

    A teljeskiorlesu lisztbol is lehet kenyeret sutni?Sutemenyt sutni,kelt tesztat csinalni?

    Válasz
    1. Vargáné Nagy Szilvia

      Szia Éva!

      Lehet:
      Teljes kiőrlésű kenyér

      Kelt tészta

      Próbáld ki, érdemes 🙂 Van más teljes kiőrlésű recept is az oldalon!

      Válasz

Hozzászólások

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Pinterest

Vegán receptek

Szeretnél finom, egészséges és növényi alapanyagokból készülő ételeket enni?

Szeretnéd a legújabb vegán recepteket e-mailben is megkapni ?

Iratkozz fel most!

Diétás receptek és alapanyagok

Szeretnél egészségesebben sütni és főzni?

Szeretnél többet tudni az egészséges alapanyagokról?

Iratkozz fel most!