Hús helyettesítése – Mit használjunk hús helyett?

Hús helyettesítése – Mit használjunk hús helyett?

Ebben a cikkben arról olvashatsz, hogy mivel helyettesítheted a húst, azaz mit használhatsz hús helyett.

Annak hogy ezt az írást olvasod több oka is lehet:

  1. Az egészségügyi állapotod nem engedi meg, hogy továbbra is a korábbi mennyiségben fogyassz húst (vagy általában véve állati fehérjét), ezért szeretnéd csökkenteni a húsfogyasztásodat kisebb vagy nagyobb mértékben. Az is lehet, hogy egészségügyi okokból egyáltalán nem ehetsz több húst.
  2. Úgy alakult, hogy nem szeretnél többé húst enni, mert mondjuk úgy döntöttél, hogy vegetáriánus vagy vegán leszel (Mi az a vegán?).
  3. Véletlenül keveredtél ide. No, ezt nem hiszem el. Véletlenek nincsenek 🙂

Bármilyen okból látogattál el erre az oldalra, remélem, megtalálod kérdésedre a választ. Most pedig térjünk rá a lényegre és nézzük meg, hogy mit használhatunk hús helyett!

Hús helyettesítése 1. – Szója

A szója három legismertebb változata, amelyeket hús helyett használhatsz:

  1. Tofu: szójababból készült “szójatúró” (A tofuról itt olvashatsz többet: Mi az a tofu?)
  2. Texturált szójafehérje, azaz szójagranulátum, szójakocka és szójaszelet.
  3. Tempeh, azaz fermentált szójabab.

A tofu viszonylag könnyen beszerezhető és árban is elérhető. Ha megtanuljuk helyesen elkészíteni, finom ételeket tudunk tofuból készíteni (ötletek: tofu receptek). Ez igaz a tempeh-re is. Hátránya, hogy nehezebben beszerezhető (pl. vidéken), mert viszonylag drága, ezért a bioboltok keveset vagy nem is rendelnek belőle. Pár évvel ezelőtt én voltam Szegeden az első, aki tempeh-t rendelt a bioboltba.

A texturált szójafehérje sokkal ismertebb, mint a tofu vagy a tempeh. Magyarországon is régóta kapható szójagranulátum, szójakocka és szójaszelet formájában. Mindhármat ugyanúgy tudod használni, bár a formájuk nyilván meghatározza, hogy melyikből mit érdemes készíteni. A szójagranulátum például a darált húst helyettesítheti. Kis ügyességgel és bátorsággal megdöbbentően jól lehet másolni a hagyományos húsos ételeket mind ízben, mind pedig kinézetben.

Szójakészítmény például a (zsírtalanított) szójaliszt és a szójaszósz is.

Hús helyettesítése 2. – Szejtán

A szejtán szintén alkalmas a hús helyettesítésre. A szejtán – más néven búzahús – búzafehérjéből készül. A búzafehérjét- amely tömény glutén – víz és fűszerek hozzáadásával összegyúrjuk, majd vízben kifőzzük. Az így kapott szejtánt ugyanúgy felhasználhatjuk, mint a húst: felszeletelhetjük, ledarálhatjuk stb. Hogy mit főzöl belőle, csak a fantáziádon múlik. Ha ügyes vagy, jól le tudod koppintani szejtánnal a korábbi húsos ételeidet.

Tudtad, hogy az ugyanolyan mennyiségű szejtán és csirkemell megközelítőleg ugyanannyi fehérjét tartalmaz (100 gramm szejtán 23 gramm fehérje, 100 gramm csirkemell 21,2 gramm fehérje)?

Hús helyettesítése 3. – Hüvelyesek

A hüvelyesekből nagyon finom ételeket készíthetünk. Előnyük, hogy jó pár fajtájukat ismerjük, olcsók és kiadósak. A hüvelyesről érdemes tudnod, hogy kiegyensúlyozottan tartalmaznak fehérjét és összetett szénhidrátokat.

Hús helyettesítése 4. – Meglepetés!

Fehérjét természetesen nem csak a szója, a szejtán vagy a hüvelyesek tartalmaznak. Minden növény tartalmaz fehérjét kisebb vagy nagyobb mértékben.

Idetartoznak a gabonák (köles, búza stb.), a diófélék és az olajos magvak, minden zöldség és gyümölcs. Még a levélzöldségek is, mint például a spenót, a sóska, a mángold stb.

Hogy melyikben mennyi fehérje van, inkább egy másik cikkben írom meg, mert ennek boncolgatása már nagyon elvinne bennünket a témától. A fehérjék, a szükséges fehérjebevitel és a “teljes értékű fehérjék” kérdése igen összetett. Leginkább azért, mert nagyon sok tévhit él az emberekben az állati fehérjékkel és a növényi fehérjékkel kapcsolatban.

Hús helyettesítése – Melyik a legegészségesebb választás?

A fentiek közül a hüvelyesek, a friss zöldségek, gyümölcsök, a diófélék és olajos magvak számítanak a legegészségesebb választásnak Alapvetően azért, mert ezek a legtermészetesebbek. A tofu és a tempeh már feldolgozottabb élelmiszer, míg a texturált szójafehéjre a többihez viszonyítva erősen feldolgozott élelmiszernek minősül.

Minél feldolgozottabb egy élelmiszer, annál inkább eltér az eredeti, természetes formájától. Adott esetben a tofu vagy a texturált szójafehéjre a szójababtól. De erősen feldolgozott a zsírtalanított szójaliszt is. Az erjesztéssel készült szójaszósz viszont egészségesebbnek számít. Hogy mennyire egészséges a szója, szintén egy másik írásban fejteném ki.

Egyébként mi sem fogyasztunk mindennap szóját. Ha éppen szója kerül az asztalra, az jellemzően tofu és csak nagyon ritkán szójakocka.

A texturált szójafehérjét elsősorban a húsimádók kedvéért szoktam használni, mert jól elkészítve tényleg olyan, mintha hús lenne. Én nem vagyok annyira oda érte, de mások öröme az én örömöm is 🙂

Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Vegán receptek

Szeretnél finom, egészséges és növényi alapanyagokból készülő ételeket enni?

Szeretnéd a legújabb vegán recepteket e-mailben is megkapni ?

Iratkozz fel most!

Diétás receptek és alapanyagok

Szeretnél egészségesebben sütni és főzni?

Szeretnél többet tudni az egészséges alapanyagokról?

Iratkozz fel most!