Barna rizs vagy fehér rizs?

Barna rizs vagy fehér rizs?

Mitől fehér a fehér rizs és mitől barna a barna rizs? Vajon melyik az egészségesebb?

Mi a különbség a barna rizs és a fehér rizs között?

A barna rizst kívülről a korpa borítja, ettől kapja a barna színét.  A fehér rizs alatt a hántolt rizs értjük, amely attól fehér, mert eltávolították róla a külső korparészt.

A barna rizs vagy a fehér rizs az egészségesebb?

Táplálkozástani szempontból a barna rizs a legértékesebb. Egy rizsszem tápértékének 60%-át a korpa adja, amely csak a barna rizsben található meg. 

A barna rizsnek rendkívül magas a rost-, a komplex szénhidrát- és a B-vitamin-tartalma. Mindemellett egy olyan vegyület is található benne, amely a koleszterinszint csökkenését eredményezi, ezért szívvédő élelemnek is tekinthető. Többszörösen telítetlen zsírsavtartalmának köszönhetően a sikeres fogyáshoz és az egészséges étrendhez elengedhetetlen.

A fehér, hántolt rizsnél éppen ezt az értékes korparészt távolítják el, így a fehér rizs tápanyagtartalma sokkal alacsonyabb.

A fentiekből látható, hogy a barna rizs sokkal egészségesebb, mint a fehér (hántolt) rizs. A fehér rizst a hántolással megfosztják a rizs tápanyagtartalmának jelentős részétől, míg a barna rizsnél a tápanyagok megmaradnak. A fehér rizs a finomliszthez hasonlítható a leginkább, a barna rizs pedig a teljes őrlésű lisztekhez (bár szerintem a liszteknél is jobb!).

Miért válaszd inkább a barna rizst? – 8 meggyőző érv a barna rizs mellett

Csak a barna rizsnek magas a tápértéke, a hántolt rizsé jóval csekélyebb. A hántolás és fényesítés során a rizs elveszti a B vitaminok mintegy 70%-át, és a vastartalmának 60%-át!

Bár lehet kapni B1, B3 vitaminokkal dúsított hántolt rizst, az alábbi okok miatt mégis érdemes inkább a barna rizst választanod:

  1. A barna rizs az egyik legegészségesebb teljes értékű gabona.
  2. A barna rizsnek magas a vitamin- és ásványi anyagtartalma: Gazdag szelénben, mangánban, magnéziumban, vasban és a B1, B3, B6 vitaminokban. E és K vitaminokat is tartalmaz, ezen kívül rengeteg esszenciális aminosavat és egyéb nyomelemeket.
  3. A barna rizs magas rosttartalma biztosítja a belek megfelelő működését – a „belek szivacsának” is nevezik, mert felszívja a salakanyagokat. Segít székrekedésben, IBS-ben, és az epekő kialakulása is megelőzhető a rendszeres fogyasztásával. Ideális méregtelenítésre.
  4. A barna rizs segít a rákbetegségek megelőzésében: Magas szelén tartalma miatt megelőzheti a bélrák, mellrák és egyéb rákos megbetegedések kialakulását is.
  5. A barna rizs karbantartja a szív- és érrendszerünket is: A korpában található zsír csökkenti a koleszterin szintet, így szív és érrendszeri betegségeket is megelőzhet.
  6. A barna rizs egészséges fehérjeforrás: A barna rizs jól hasznosítható növényi fehérjeforrás.
  7. A barna rizs hosszan tartó telítettségérzetet biztosít: Vagyis később éhezel meg, ha barna rizst fogyasztasz. Alacsony glikémiás indexszel rendelkezik (barna rizs glikémiás indexe 76, fehér rizs glikémiás indexe 87), stabilizálja a vércukorszintet, így cukorbetegeknek és diétázóknak is előnyös a fogyasztása.
  8. A barna rizs gluténmentes, így lisztérzékenyek is fogyaszthatják.

 

Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Vegán receptek

Szeretnél finom, egészséges és növényi alapanyagokból készülő ételeket enni?

Szeretnéd a legújabb vegán recepteket e-mailben is megkapni ?

Iratkozz fel most!

Diétás receptek és alapanyagok

Szeretnél egészségesebben sütni és főzni?

Szeretnél többet tudni az egészséges alapanyagokról?

Iratkozz fel most!