Barna rizs vagy fehér rizs?

Barna rizs vagy fehér rizs?

Mitől fehér a fehér rizs és mitől barna a barna rizs? Vajon melyik az egészségesebb?

Mi a különbség a barna rizs és a fehér rizs között?

A barna rizst kívülről a korpa borítja, ettől kapja a barna színét.  A fehér rizs alatt a hántolt rizs értjük, amely attól fehér, mert eltávolították róla a külső korparészt.

A barna rizs vagy a fehér rizs az egészségesebb?

Táplálkozástani szempontból a barna rizs a legértékesebb. Egy rizsszem tápértékének 60%-át a korpa adja, amely csak a barna rizsben található meg. 

A barna rizsnek rendkívül magas a rost-, a komplex szénhidrát- és a B-vitamin-tartalma. Mindemellett egy olyan vegyület is található benne, amely a koleszterinszint csökkenését eredményezi, ezért szívvédő élelemnek is tekinthető. Többszörösen telítetlen zsírsavtartalmának köszönhetően a sikeres fogyáshoz és az egészséges étrendhez elengedhetetlen.

A fehér, hántolt rizsnél éppen ezt az értékes korparészt távolítják el, így a fehér rizs tápanyagtartalma sokkal alacsonyabb.

A fentiekből látható, hogy a barna rizs sokkal egészségesebb, mint a fehér (hántolt) rizs. A fehér rizst a hántolással megfosztják a rizs tápanyagtartalmának jelentős részétől, míg a barna rizsnél a tápanyagok megmaradnak. A fehér rizs a finomliszthez hasonlítható a leginkább, a barna rizs pedig a teljes őrlésű lisztekhez (bár szerintem a liszteknél is jobb!).

Miért válaszd inkább a barna rizst? – 8 meggyőző érv a barna rizs mellett

Csak a barna rizsnek magas a tápértéke, a hántolt rizsé jóval csekélyebb. A hántolás és fényesítés során a rizs elveszti a B vitaminok mintegy 70%-át, és a vastartalmának 60%-át!

Bár lehet kapni B1, B3 vitaminokkal dúsított hántolt rizst, az alábbi okok miatt mégis érdemes inkább a barna rizst választanod:

  1. A barna rizs az egyik legegészségesebb teljes értékű gabona.
  2. A barna rizsnek magas a vitamin- és ásványi anyagtartalma: Gazdag szelénben, mangánban, magnéziumban, vasban és a B1, B3, B6 vitaminokban. E és K vitaminokat is tartalmaz, ezen kívül rengeteg esszenciális aminosavat és egyéb nyomelemeket.
  3. A barna rizs magas rosttartalma biztosítja a belek megfelelő működését – a „belek szivacsának” is nevezik, mert felszívja a salakanyagokat. Segít székrekedésben, IBS-ben, és az epekő kialakulása is megelőzhető a rendszeres fogyasztásával. Ideális méregtelenítésre.
  4. A barna rizs segít a rákbetegségek megelőzésében: Magas szelén tartalma miatt megelőzheti a bélrák, mellrák és egyéb rákos megbetegedések kialakulását is.
  5. A barna rizs karbantartja a szív- és érrendszerünket is: A korpában található zsír csökkenti a koleszterin szintet, így szív és érrendszeri betegségeket is megelőzhet.
  6. A barna rizs egészséges fehérjeforrás: A barna rizs jól hasznosítható növényi fehérjeforrás.
  7. A barna rizs hosszan tartó telítettségérzetet biztosít: Vagyis később éhezel meg, ha barna rizst fogyasztasz. Alacsony glikémiás indexszel rendelkezik (barna rizs glikémiás indexe 76, fehér rizs glikémiás indexe 87), stabilizálja a vércukorszintet, így cukorbetegeknek és diétázóknak is előnyös a fogyasztása.
  8. A barna rizs gluténmentes, így lisztérzékenyek is fogyaszthatják.

 

Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Vegán receptek

Szuper finom vegán receptek, életmód cikkek, főzőtanfolyamok

Szeretnél egészségesebben táplálkozni, több zöldséget fogyasztani?

Iratkozz fel most!

Diétás és egészséges receptek

Szeretnél egészségesebben sütni és főzni?

Szeretnél többet tudni a diétás és egészséges alapanyagokról?

Iratkozz fel most!